BTI står for Bedre Tverrfaglig Innsats og er en strukturert modell for samarbeid mellom barnehager, skoler, helsestasjon, barnevern og andre tjenester. Målet er å:
- Fange opp bekymringer tidlig
- Sikre samordnet og helhetlig hjelp
- Involvere barn, unge og foreldre aktivt
BTI handler ikke om å lage nye tjenester, men om å bruke de vi allerede har – på en bedre og mer koordinert måte.
Hvorfor innfører vi BTI?
Barn og unge som strever skal få hjelp tidlig nok. BTI skal bidra til:
- Tidlig identifisering og oppfølging
- Bedre koordinering mellom tjenester
- Økt trygghet og forutsigbarhet for familier og ansatte
BTI-nivåene i Sør-Varanger kommune
BTI-modellen er delt inn i fire nivåer som gir ansatte støtte i vurderinger og beslutninger:
- Nivå 0 – Observasjon og undring: Du har en bekymring, men er usikker på om det krever tiltak.
- Nivå 1 – Dialog og enkel støtte: Du tar opp bekymringen med barnet/familien og gir støtte innenfor egen tjeneste.
- Nivå 2 – Tverrfaglig samarbeid: To tjenester involveres og samarbeider om tiltak.
- Nivå 3 – Innsats med koordinator: Det er behov for omfattende og koordinert innsats med en koordinator.
Hva betyr BTI for deg som innbygger?
Er du forelder, foresatt eller ungdom og opplever utfordringer – enten hjemme, i barnehagen, på skolen eller med helsen – skal det være enklere å få hjelp. Du skal møte ansatte som samarbeider, lytter og følger opp på en trygg og tydelig måte.
Hva betyr BTI for deg som ansatt?
- Et felles språk og forståelse for bekymringer
- Tydelige rutiner og verktøy for samarbeid
- Støtte til å involvere andre tjenester og følge opp barn og familier strukturert
BTI-modellen i Sør-Varanger bygger på vår lokale handlingsveileder og nivåinndeling, og gir ansatte støtte i vurderinger og beslutninger – alltid med barnet i sentrum.
🔗 Vil du vite mer?
Ta kontakt med BTI-prosjektleder i Sør-Varanger kommune eller les mer på https://betreinnsats.no/nb/sor-varanger