Utslippstillatelser

Jamfør forurensningsloven § 7 er det et forbud mot forurensning, herunder også aktivitet eller tiltak som kan medføre fare for forurensning. Ved å søke om utslippstillatelse så søker man om unntak fra noe som i utgangspunktet er forbudt, kommunen kan etter søknad gi tillatelse til virksomhet som kan medføre forurensning jf. Forurensningsloven § 11. 

Hva er søknadspliktig?
Søknadsplikt gjelder for alle avløpsløsninger, med unntak av virksomhet som kun slipper ut gråvann og som ikke har innlagt vann, jf. Forurensningsforskriften § 12-1.

Ved økning/endring i utslipp (mengde, type utslipp eller endring av utslippssted) eller ved rehabilitering av avløpsløsning som bryter med vilkår i utslippstillatelsen skal det søkes om ny tillatelse jf. Forurensningsforskriften § 12-3.

Krav til ansvarlig søker og innhold i søknaden:

  • Søknad må leveres skriftlig og må inneholde alle nødvendige opplysninger jf. Forurensningsforskriften § 12-4.
  • Søkers oppgave er å undersøke, vurdere, begrunne og dokumentere følgende:
    • Situasjonen for et større område rundt anlegget
    • Risiko og konsekvens av tilført forurensning og fare for ytterligere forurensning
    • Anlegget fra husvegg til utslippspunkt (ledningsnett, renseinnretning og utslippsted)
    • Drift og vedlikehold

Det er søkers ansvar å fylle ut en fullstendig søknad med alle opplysninger og nødvendige vedlegg (se liste under) kommunen trenger for å kunne behandle den, du kan kontakte kommunen for veiledning ved behov.

*Med ansvarlig søker menes det den som anlegget blir anlagt for. 
*Det er ansvarlig eier av anlegget som skal undertegne søknaden.

Nødvendige vedlegg er følgende:

  • Navn på nøytral fagkyndig (person/firma) som har bistått med dimensjonering av renseanlegg og dokumentasjon av rensegrad
  • Dokumentasjon av rensegrad, jamfør § 12-10, og beskrivelse av anlegg
  • Plassering av avløpsanlegg, utslippssted, eiendomsgrenser og vegadkomst (for slamtømming, vedlikehold og så videre) på kart i målestokk 1:5000 eller større
  • Liste over eiendommer tilknyttet avløpsanlegget med gårdsnummer, bolignummer og adresse
  • Oversikt over interesser som blir berørt (drikkevannsforsyning, rekreasjon, næringsvirksomhet og så videre). Beskrivelse av tiltak for å motvirke interessekonflikter og tiltak for å ivareta helse og miljø
  • Oversikt over hvem som er varslet
  • Eventuelle mottatte klager/protester 
  • Hvis aktuelt, begrunnelse for ønske om unntak fra standardrensekrav §§ 12-8 til 12-9 / lokale rensekrav eller relevant dokumentasjon


Behandling av søknaden:
Kommunen starter behandlingen av søknaden når et fullstendig utfylt søknadsskjema med alle nødvendige vedlegg foreligger. Kommunen behandler søknaden innen 6 uker fra fullstendig skjema med vedlegg er mottatt. Mangler det opplysninger eller dokumentasjon, vil dette kunne forsinke behandlingen. 

Dersom du har søkt om unntak fra standardkravene i forurensningsforskriften kapittel 12, eller eventuelt fra lokale forskrifter, gjelder ikke den absolutte saksbehandlingsfristen på 6 uker.

 

Søknad

Søknad om utslipp av sanitært avløpsvann

Søknad om utslipp av sanitært avløpsvann PDF

 

Lovverk:
Forurensningsloven
Forurensningsforskriften
Plan- og bygningsloven