Forventninger til deg som mottar tjenester
For at vi skal kunne levere trygge og gode tjenester, er det viktig med et godt samarbeid mellom deg som mottaker og oss som tjenesteytere. Derfor har vi noen forventninger til deg som mottar tjenester fra kommunen.
Som mottaker av helse- og omsorgstjenester har du rettigheter, men også noen plikter. Forventningene kan variere ut fra hvilke tjenester du har vedtak på, men generelt gjelder følgende:
Generelle forventninger
- Gi beskjed dersom du ikke er hjemme når vi skal komme.
- Gi beskjed dersom du ikke kan møte til avtalte timer.
- Møt ansatte med respekt.
- Ha forståelse for at ansatte kun yter tjenester som er omfattet av vedtaket ditt.
Tilrettelegging i hjemmet
- Tillat nødvendige tilpasninger for bruk av hjelpemidler dersom dette trengs.
- Tilrettelegg hjemmet slik at tjenesten kan utføres på en forsvarlig måte, jf. arbeidsmiljøloven § 4-4.
- Hold hunder og andre husdyr adskilt fra de ansatte.
- Sørg for at privat vei er ryddet for snø og strødd, slik at den er farbar.
Arbeidsmiljø og sikkerhet
- Sørg for at ansatte ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden, jf. arbeidsmiljøloven § 4-3.
- Det er ikke tillatt å røyke under hjemmebesøk.