Reglement for Delegering og Innstilling

1 Generelle bestemmelser om delegering

1.1. Formål

Formålet med prinsippene i reglementet er å sikre klarhet, med tydelig fordeling av makt, myndighet og ansvar i kommunen, gi grunnlag for god virksomhetsstyring og internkontroll samt sikre en forsvarlig, rasjonell og effektiv forvaltning av kommunen. All delegering av vedtaksmyndighet og innstillingsrett skal være tydelig, og basert på åpenhet og tillit.

1.2. Politisk styringsmodell

Sør-Varanger kommune organiserer det politiske arbeidet etter en utvalgsmodell, hjemlet i § 5-7 i kommuneloven. Dette innebærer at kommunestyret i Sør-Varanger kommune sitter med all myndighet som kommunestyret er befattet med ifølge kommuneloven, men at kommunestyret selv delegerer arbeidsoppgavene sine til politiske og administrative organer.

Politisk styringsmodell Sør-Varanger kommune

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3 Generelle bestemmelser

Kommunestyret er det øverste myndighetsorganet i kommunen, og har ansvaret for den daglige driften og gjennomføring av kommunens oppgaver. Kommunen kan delegere vedtaksmyndighet og arbeidsoppgaver til andre organer, etter kommuneloven §§ 5-3 & 5-4. Vurdering om sak g er prinsipiell eller p ikke - p prinsipiell Saksbehandler mottar sak Prinsipiell sak: Vedtak fattes i kommunestyret Ikke-prinsipiell p p sak: Vedtak fattes i respektive p utvalg Selv om myndighet kan delegeres, så er kommunestyret fortsatt ansvarlig for delegert myndighet, og skal påse at organene med delegert myndighet utfører oppgavene sine. Kommunestyret kan overføre og tilbakeføre delegert myndighet når som helst, med mindre noe annet vedgår av lov.

1.4 Skillet mellom prinsipielle og ikke-prinsipielle saker

Reglementet skiller mellom saker av prinsipiell og ikke-prinsipiell karakter. Prinsipielle saker er saker med vesentlig samfunnsmessig betydning. En sak kan også være prinsipiell med hensyn til presedensdannelse for tjenesteutøvelse, myndighetsutøvelse eller samfunnsutviklerrollen. Om en sak er av skal prinsipiell art, skal vurderes når det fattes et vedtak. Reglementet fastsetter at saker av prinsipiell art skal avgjøres av kommunestyret. Om en sak er prinsipiell, avhenger av følgende premisser: • Vedtakets karakter, herunder om saken representerer et nytt eller unikt tilfelle. • Om en sak er avklart tidligere gjennom et politisk vedtak, instruks eller vedtatt praksis. • Tar saken stilling til fortolkning av nye regler eller endring av tidligere praksis. • Saker som omhandler enkeltpersoner i særlig sårbare situasjoner skal ikke behandles i kommunestyret. Ved tvil om sak er av prinsipiell betydning skal det avklares av kommunestyret, ordfører eller kommunedirektør. Kommunestyret kan til enhver tid kreve å behandle saker selv.

1.5 Krav til utøvelse av delegert myndighet

All myndighet skal utøves i henhold til gjeldende lover og forskrifter, samt være i samsvar med politiske vedtak og øvrige administrative retningslinjer og instrukser. Den som delegerer myndighet har ansvar for hvordan den man gir myndighet anvender den delegerte myndigheten. Den som delegerer har derfor tilsyns- og kontrollansvar, og kan gi instruksjoner med hensyn til utøvelsen av den delegerte vedtaksmyndigheten.

1.6 Videredelegering

Delegert myndighet kan i utgangspunktet alltid delegeres videre, helt eller delvis, hvis ikke noe annet følger av lov, forskrift eller vedtatt delegeringssperre.

1.7 Tilbakekalling av delegert myndighet og omgjøringsrett

Delegert myndighet fører ikke til at organet frasier seg myndighet. Organet som har delegert myndighet videre, har til enhver tid anledning til å trekke den tilbake eller delegere den til et nytt organ. Dette gjelder også i enkeltsaker. Organet har også det endelige ansvaret for avgjørelsene og valgene som er fattet med den delegerte myndigheten. Organet som har delegert myndighet til et annet organ, har anledning til å omgjøre vedtak som har blitt fattet av det underliggende organet. Ansvaret og myndighet til å fatte vedtak ligger hos det øvre organet. Lover og regler for dette vedgår først av forvaltningsloven § 35, og i andre rekke av egne politiske reglementer.

1.8 Myndighet etter særlov

Reglement for delegering og innstilling suppleres med vedlegg 1 – Myndighet etter særlov, som refererer til spesifikke lover og hvor delegert myndighet til å fatte vedtak er fordelt.