Klage på helse- og omsorgstjenester
Vi ønsker å tilby gode tjenester til alle som har behov for det. Som innbygger har du rett til å klage dersom du mener at du ikke har fått den tjenesten du har krav på, eller om du opplever kritikkverdige forhold.
Hva kan du klage på?
- At du ikke har fått den tjenesten du mener du har rett på
- Forhold ved tjenesten du ikke er fornøyd med
- Kritikkverdige forhold
- Saksbehandlingen
Klage på vedtak (rettighetsklage)
Dersom du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha krav på, kan du sende en rettighetsklage.
- Klagen sendes til koordinerende enhet (merk dette på skjemaet).
- Saken vurderes på nytt av kommunen.
- Dersom vedtaket opprettholdes, sendes klagen automatisk videre til Statsforvalteren i Troms og Finnmark, som avgjør saken.
Klage på tjenesten
Dersom du er misfornøyd med en tjeneste du allerede mottar:
- Ta først saken opp med avdelingen som leverer tjenesten (f.eks. sykehjemmet eller leverandøren).
- Vær tydelig på hva du er misfornøyd med, og hva du ønsker endret.
- Dersom forholdene ikke bedres, kan du levere en skriftlig klage.
- Når tjenesteyteren mottar klagen, plikter de å undersøke saken og rette opp hvis tilbudet ikke er godt nok. Fører ikke dette fram, sendes klagen videre til Statsforvalteren.
- Får du medhold, kan Statsforvalteren starte en tilsynssak.
- Får du ikke medhold, kan du ta saken videre til Sivilombudet.
Send inn klage
Digitalt skjema:
Papirskjema:
Helsetjenester - klageskjema PDF- Lever ferdig utfylt skjema til Servicekontoret eller send per post til: Sør-Varanger kommune, Postboks 406, 9915 Kirkenes.
Hjelp til å klage
Forvaltning og Administrasjon kan hjelpe deg dersom du trenger bistand.
Telefon: 400 03 673
Nyttige lenker